Just do it!

Just do it!

torsdag 17 september 2009

Puffandets straff...

Hej mina kära!

Idag var det bara sex små plusgrader ute här på morgonen och jag känner mig besegrad av hösten.
Och det är så helt ok.
Jag gick ut för att underhålla mitt puffbehov. På bordet i uteplatsen stod en spindel. Den verkade lagom förvirrad, liksom jag. Bara stod där, alldeles stilla och jag kände hur jag tyckte synd om den, så jag började prata med den!?! "Nej, men ge dig iväg nu lilla spindeln. Eller tycker du det är för kalt"?
Samtidigt som jag konstaterade i det tysta att detta inte var friskt. Eller, ja, jag menar jag satt och tittade mig runt lite, så där som att jag ville försäkra mig om att ingen hörde mig. Vilket i sig inte heller är vidare friskt, eftersom risken av att nån skulle vara i min uteplats sju och trettio en torsdagsmorgon, är ganska svag.
I varje fall, där satt jag och tyckte synd om en spindel! Och så hjälpte jag ner den till marken, där den fortsatte att stå, bara alldeles stilla! En sån där ni vet, med jättelånga tunna ben, som tyvärr minskade i antal från åtta till fem och ett halvt, när jag lyfte ner den. De två och halva som fattades satt fastklistrade på mina fingrar.
Ännu en sjuk grej!
Jag menar jag satt och försökte skaka bort spindelben från höger handen klockan halvåtta, en torsdagsmorgon. Jag som tidigare i mitt liv har varit livrädd för dessa djur. Har aldrig gillat hur de smyger sig på och dyker upp från ingenstans för att sen snabbare än ögat försvinna. När dessa tankar dök upp, dök också den iskalla strängen längs ryggraden upp och jag började skaka handen ännu kraftigare. Vilket resulterade i att jag slog omkull min kaffekopp och halva innehållet hamnade på, min fot, som fick en värme/koffeinkramp. Påföljden av det blev att den hamnade i ett tungt steg på...spindeln förstås!
En barmhärtigreflex, försöker jag intala mig att det heter.
Så där stod jag, skakande höger hand och vänster fot, indränkt i kaffe, med tårar i ögonen över en sjuk spindel som ändå var på väg att, precis som jag, bli besegrad av hösten.

Japp, det är nog så dags att sluta puffa..!

Och med det följer bilder lite bilder till från mitt rum...
Förra veckan fick jag ett bord som skulle slängas, av en kompis...
Bums så blev det målat.
Och min gamla kökssoffa klädd i tyg som jag fått av en annan kär kompis.Hennes mamma hade använt det som mangeltyg.
Återanvändning, det gillar jag..:)
luckorna fick sig en omgång färg också och
en duk hängdes för fönstrets nederdel, pga. vägen utanför.
Och just nu sitter jag här och bloggar...

Ha det bästast och akta er för spindlarna..;)

24 kommentarer:

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Jag har ett gäng i källaren , du jag kan skicka dom till dej om det känns bättre !
Fast du får gärna bidra med porto för de väger vill jag lova ;-)
Itsy bitsy på dej !

Eddan sa...

RIP lilla spindeln ;-)! Jag tycker att du gjorde en välgärning som förkortade dess lidande - kan inte vara roligt att frysa ihjäl inte.

Vad fint du har fixat till det igen. Smart med duken i fönstret - det blev jättebra!

Må så gott!

Kram från Anette

Mejrams! sa...

Ja, du är för go. Din tanke med spindeln tycker jag var god trots att du hade ihjäl den. Jag är en sådan som promt alltid ska rädda alla djur. Så fint du fick det i din hörna. Ha det gott!/Kram Merja

Therese sa...

Hej hej!
vad fint du har det, som vanligt. Vill så gärna måla min spegelbyrå vit, men mannen min gillar inte ideen. Jag får nog göra det när han inte är hemma =P.

Ha det bäst i det härliga höst vädret.
Kram
Tezz

Anonym sa...

Bor med en karl sedan tre år och han gillar de gamla bruna TUNGA möblerna och jag äääälskar vitt... Men nu har jag visat din hemsida för jag har kunnat skönja lite bruna detaljer här och var.. kanske var ordet jag fick och han gick med på att måla vårt hörnskåp i antikvitt hör och häpna;D Tack för en underbar blogg och inte minst inspirationssida.. Jeanette

María Cecilia sa...

Hello, first time in your blog and I love all your posts, specially the picutre you have in the head of the blog!!!! what a great collection you have..
From Chile, southamerica
María Cecilia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Gua. Tror du menar röka med puffa, eller.. Lite synd om spindeln, men jag kunde inte låta bli och fnissa, du skriver så bra, så jag såg dig där på uteplatsen. Åh vilket bord! det var en snäll kompis. Och så fint det blev. Såna jalusiluckor har jag haft span på länge, snyggt.
Ha det bra.
Goa kramen
AnnaMaria

spetsar och änglar sa...

Gillar inte spindlar.Men har lärt mig att leva med dom.Eller måste!!Finns ju massor i växthuset.
Brukar också prata med dom.Sååå du behöver inte känna dig ensam om det.
Men mina ord är inte lika snälla som dina.
Lite hemska! "Flytta på er eller bered er på att dö....Det brukar hjälpa fniss...Hoppas att ingen hör mig ;-)

Underbara bilder.Du är så duktig på att fixa och dona.
Jag tackar för din fina kommentar hos mig.Den värmde så!!!!

Ha det gott!
Kram
Heléne

Anci sa...

Så vackert hem du har !

Och vilken morgon du hade i mötet med spindeln och dina tankar. Du beskriver det så bra.

Kram
Anci

Linecas have sa...

Hei!
Hjemmet ditt er fantastisk vakkert. Blir aldri lei av å se på det. Stakkars spindelen. En sjov liten historie til ettertanke.
Ha en Mysig kveld.=))

nettan sa...

VILKET UNDERBART BORD.. DU HAR SÅ FINA SAKER...

Rummet för välbefinnande sa...

Ha, ha, ha - ja du kan allt skriva och förmedla du!!!!!
Känner igen mig, det gör jag också.
Tusen tack för vackra bilder, det väcker energin inom mig. Kanske ska ta och måla jag också?!....

Önskar dig den bästa helgen och skickar dig en jättekram!
Mia

Skogsdoft & havsbris sa...

Det blev en riktig kedjereaktion det där! Man blir riktigt rörd av din omtanke om spindeln, och det var ju inte din mening att trampa ihjäl den heller... Men så kan det gå ibland.
Vad fint bordet blev! Tänk att din kompis tänkt slänga ett så fint bord!
Ha en skön helg!

Birgitte sa...

skønne billeder og hvor flot som altid. ;o)
Rigtig god helg
Kram, Birgitte

Kallholmen sa...

Här var det frost i morse...brrr!
Vad fint bordet var, perfekt med sina små vippar på sidan så man kan få det större ifall man vill.
Ha en mysig helg nu!
kram caro

Anonym sa...

Vad mysigt du har Guá!

Det skänker mig alltid sinnesfrid att kika in till dig.

Ibland blir jag uttröttad på gåpåiga människor. Då är det härligt att kika in till dig och få lite ro.

Önskar dig den mysigaste helgen

Stora kramen
Lena

Tulipa sa...

Hej!
Spindlar är inte min grej riktigt...ryser lite nu...*hihi*

Bordet har du verkligen fått till riktigt snyggt slitet, det stirrade jag en stund på...
Visst är det kanon att kunna få det som andra inte vill ha, man blir så glad och ser nya möjligheter.

Hoppas du får en riktigt fin helg med höstsooool...*

Kram Mariette

andi sa...

Hahaha :D Känner igen mig! Jag kan också bli väldigt blödig över småkryp, bär ut dem och så. Det måste vara nån slags humörgrej för i nästa stund så kan man ju utan pardon klappa ihjäl ett dussin mygg!!! :) Vilken skillnad det blev med vit färg på bordet, jättefint! Super mysig blogg du har!
Kram Andi

Kris sa...

Hej, vad du har det underbart vackert i ditt vardagsrum... och antagligen i resten av huset också... fina fönster... sååå mysigt!
Om den där spindeln... tror nog den skulle ha dött iaf. Du bara gjorde pinan kort för den... kanske...
ha det gott!!
Kram från mig

Johanna sa...

Vilken otroligt inspirerande blogg du har. Underbara bilder! Det känns som man är i himmelriket:) Kram Johanna

Johanna sa...

Vilken otroligt inspirerande blogg du har. Underbara bilder! Det känns som man är i himmelriket:) Kram Johanna

Made in Persbo...Carina sa...

Ha, ha, ha...Vilken härligt målande beskrivning! Stackars lilla spindel men höststel och med avslitna ben var det kanske bäst det som skedde.
Åh, så GRYMT snyggt bordet blev! Underbar förvandling och så fint shabbat! Snyggt med en vit dator också som smälter så fint in i den omgivande miljön. Här härskar endast svarta datorer och nog för att jag älskar kontraster men när det är teknikprylar som står för dem så gillar jag det INTE. De ska smälta in och synas så liiiite som möjligt.

Ha det gott goa Gua och hoppas att du finner kraft att sluta puffa!
Kraaaaam, Carina

Pysselpalatset sa...

Tänk vad olika vi är... jag gillar spindlar, har en som bor i min verkstad... ibland när jag sitter och jobbar så kommer han spatserande över arbetsytan.. Då brukar jag konversera och fråga om det är kallt om fötterna eller om det har blivit något gott i nätet i natt.. hi hi... Man kan väl klassas som färdig för hospitalet....Vilket vacket vetrinskåpsarrangemang... tror att jag ska härma dig lite... är det ok... kram Jeanette

Villa von Krogh sa...

Jeg smiler av deg altså! :)
Lille spindel...

Fint bordet ble. Bruker du voks i hjørnene eller pusser du etter du har malt?

Jeg har en tävling hos meg. Du er hjertelig velkommen til å delta.

Ha en fin dag!
Anine